donderdag 2 juli 2009

zelfplakzolen

Wie de wereld om zich heen wil doorgronden, moet op de kleine dingen letten. Vergeet die maatschappij-analyse uit de zaterdagkrant. Probeer in plaats daarvan liever eens oude schoenen van nieuwe zolen en hakken te voorzien.













Dit zijn mijn Van Lier-schoenen. Vijftien jaar oud inmiddels en behoorlijk toegetakeld. Het leer is gebarsten en hier en daar zelfs gescheurd (niets overigens dat niet met een eenvoudige fietsplakker kan worden verholpen). Maar ze zitten nog goed. Wel werd het zo langzamerhand tijd voor nieuwe zolen en hakken. Nu zou ik naar de schoenmaker kunnen gaan. Maar die berekent voor zo'n klusje meer dan dertig euro. En dat is bijna net zoveel als de schoenen vijftien jaar geleden kostten. Dan kon ik beter even langs de HEMA gaan om daar een paar van die opplakzolen en een tubetje lijm te kopen. Dacht ik. Maar de kassajuffrouw keek me zelfs een beetje laatdunkend aan toen ik na een kwartier vergeefs ronddwalen mijn beklag kwam doen: ' Die zijn al jaren uit het assortiment meneer.' De HEMA; geen plakzolen! Later die dag belde ik de Praxis en stapte ik de Kwantum binnen. Zonder resultaat. Plakzolen (of, preciezer wellicht: 'zelfplakzolen') zijn nergens meer te krijgen. Conclusie? Een dure schoen wordt door een enkeling nog wel langs de schoenmaker gebracht, maar de bulk van het schoeisel komt aan een tweede zool (een tweede leven) simpelweg niet meer toe. Voor het zover is (of als het zover is), wordt de schoen weggeflikkerd en ingeruild voor een nieuw model. Trefwoorden: welvaart, wegwerpmaatschappij, China, duurzaamheid, nieuw is beter, etc. (en zie verder de maatschappij-analyse uit de zaterdagkrant).













Overigens is er ook goed nieuws te melden. Sinds kort is er een webwinkel - http://schoenzolen.biedmeer.nl - die op bestelling schoenzolen en -hakken door heel Nederland verstuurd. Voor onder het tientje bent u er klaar. Zegt het voort.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Nooit oude zolen weggooien voor je nieuwe schoenen hebt. Link volgt.

Anoniem zei

Bedankt voor de tip! Groet, Miranda

Lisette zei

Schoenen van mijn vriend, met lederen zool, hadden na een half jaar al een gat er in. Wel nieuwe schoenen gekocht, maar deze zijn verder nog helemaal prima en het was dus zonde om weg te doen.
Bij de schoenmaker vroegen ze er €30,- voor, veel te duur want de schoenen waren nieuw maar 2 tientjes meer.
Ik kon mij herinneren dat ik 'vroeger'mijn vader 's avonds aan de eetkamer tafel zag zitten om nieuwe zolen op zijn schoenen te plakken, dus vroeg hem waar hij dat altijd haalde. Het antwoord: 'Hema', dus wij langs de hema, maar inderdaad niets te vinden en bij het vragen ernaar werd je aangekeken alsof ze water zagen branden.
Bij het googlen hiervan kwam ik je blog tegen, en we hebben nu voor €10,25 incl verzendkosten zolen + hakken besteld. Lijm had ik niet nodig, want die had mijn vader nog wel liggen van 'toen' en die 'is nog wel goed hoor!'..

Dus helemaal super! en bedankt voor de tip!

Groeten,
Lisette

ClaireW zei


Ook hier een bedankje voor de tip.
Mijn vader kocht vroeger rechthoekige stukken materiaal om zelf zolen op maat uit te snijden. Al jaren niet meer gezien bij de doe-het-zelf markten. Zijn oude driepoot waarop de schoenen werden gerepareerd heb ik nog en bisonkit is gelukkig wel nog te krijgen. Ik ga het eens proberen.
Groet, Claire.

ClaireW zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.